Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen ; Occupation children in germany after 1945. Educational experiences and experiences of difference

Verfasser*in / Komponist*in Kleinau, Elke
Medientyp Aufsatz
Publikationsangaben Beltz Juventa, Weinheim, Basel, pedocs-Dokumentenserver/DIPF, 2016
Kein Bild verfügbar
Gespeichert in
id dswarm-126-ZnRkaXBmOm9haTp3d3cucGVkb2NzLmRlLW9wdXM6MTY3NDc
url http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0111-pedocs-167477
title Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen ; Occupation children in germany after 1945. Educational experiences and experiences of difference
spellingShingle Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen ; Occupation children in germany after 1945. Educational experiences and experiences of difference
Education
Bildung und Erziehung
Kleinau, Elke
Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 2, S. [224]-240
topic Education
Bildung und Erziehung
author Kleinau, Elke
format ElectronicArticle
series Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 2, S. [224]-240
imprint Beltz Juventa, 2016
language German
spelling Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen ; Occupation children in germany after 1945. Educational experiences and experiences of difference
Weinheim
Basel
Article, E-Article
Besatzungskinder waren für die Historische Bildungsforschung bislang kein Thema. In den Geschichts- und Kulturwissenschaften ist dagegen in den letzten Jahren verschiedentlich dazu geforscht worden, erziehungs- und bildungshistorische Fragestellungen stehen allerdings nicht im Zentrum dieser Untersuchungen. Der Beitrag rückt die lebensgeschichtlichen Erinnerungen von Menschen in den Fokus, die nach dem Zweiten Weltkrieg geboren wurden und deren Väter den alliierten Streitkräften angehörten. Auf der Basis zweier Autobiografien wird der Frage nachgegangen, wie diese Menschen ihr Aufwachsen und ihr soziokulturelles Umfeld in der westdeutschen Nachkriegszeit erlebten. (DIPF/Orig.) ; In recent years, children of the occupation have been the focus of a number of historical projects. Considering the wide array of results stemming from these studies, it is crucial to ask in which areas further research is still necessary. The article focuses on the autobiographical memories of people born in Germany after the Second World War whose fathers were members of the allied forces and intends to show how children of the occupation experienced their upbringing and sociocultural environment in post-war Germany. (DIPF/Orig.)
Education
pedocs-Dokumentenserver/DIPF
Beltz Juventa
ElectronicArticle
Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 2, S. [224]-240
Pädagogik
Kleinau, Elke
2016
BASE - Bielefeld Academic Search Engine
pedocs document server (German Education Portal / DIPF)
Bildung und Erziehung
Beltz Juventa, 2016
publisher Beltz Juventa
Weinheim
Basel
pedocs-Dokumentenserver/DIPF
record_id ftdipf:oai:www.pedocs.de-opus:16747
source_id 126
format_nrw Article, E-Article
recordtype default
title_full Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen ; Occupation children in germany after 1945. Educational experiences and experiences of difference
title_fullStr Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen ; Occupation children in germany after 1945. Educational experiences and experiences of difference
title_full_unstemmed Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen ; Occupation children in germany after 1945. Educational experiences and experiences of difference
title_sort besatzungskinder in deutschland nach 1945. bildungs- und differenzerfahrungen ; occupation children in germany after 1945. educational experiences and experiences of difference
author_sort kleinau, elke
description Besatzungskinder waren für die Historische Bildungsforschung bislang kein Thema. In den Geschichts- und Kulturwissenschaften ist dagegen in den letzten Jahren verschiedentlich dazu geforscht worden, erziehungs- und bildungshistorische Fragestellungen stehen allerdings nicht im Zentrum dieser Untersuchungen. Der Beitrag rückt die lebensgeschichtlichen Erinnerungen von Menschen in den Fokus, die nach dem Zweiten Weltkrieg geboren wurden und deren Väter den alliierten Streitkräften angehörten. Auf der Basis zweier Autobiografien wird der Frage nachgegangen, wie diese Menschen ihr Aufwachsen und ihr soziokulturelles Umfeld in der westdeutschen Nachkriegszeit erlebten. (DIPF/Orig.) ; In recent years, children of the occupation have been the focus of a number of historical projects. Considering the wide array of results stemming from these studies, it is crucial to ask in which areas further research is still necessary. The article focuses on the autobiographical memories of people born in Germany after the Second World War whose fathers were members of the allied forces and intends to show how children of the occupation experienced their upbringing and sociocultural environment in post-war Germany. (DIPF/Orig.)
facet_avail Online
Free
format_de14 Article, E-Article
format_de15 Article, E-Article
format_finc Article, E-Article
institution DE-1156
publishDate 2016
title_short Besatzungskinder in Deutschland nach 1945. Bildungs- und Differenzerfahrungen ; Occupation children in germany after 1945. Educational experiences and experiences of difference
topic_facet Education
Bildung und Erziehung
access_facet Electronic Resources
container_title Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 2, S. [224]-240
mega_collection pedocs document server (German Education Portal / DIPF)
BASE - Bielefeld Academic Search Engine
publishDateSort 2016
finc_class_facet Pädagogik
hierarchy_parent_title Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 2, S. [224]-240
_version_ 1666563307339776001
geogr_code not assigned
last_indexed 2020-05-13T08:30:22.449Z
geogr_code_person not assigned